A 2023. április 13-15. között megrendezett 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencián Ruppert Bálint, a Győri Audi ETO KC elemző edzője két pályamunkával is indult. Az egyikkel aranyérmes lett, míg a másikkal a második helyen végzett, emellett két különdíjat is bezsebelt. Vele beszélgettünk…

Az Országos Tudományos Diákköri Konferencián dobogós lettél. Mesélnél egy kicsit erről?

Budapesten a Testnevelési Egyetemen végeztem Egészségfejlesztés szakon, és jelenleg ugyanitt tanulok az MSC képzés Humánkineziológia szakán. Két hetente két napot vesz igénybe az egyetem, ezúton is szeretném megköszönni a kollégáimnak, akik ilyenkor helyettesítenek. 2021. őszén két különböző témában kutattam, melyeket aztán a „házi” Tudományos Diákköri Konferencián adtam elő. Dr. Bartha Csaba tanár úrral az utánpótlás korú, a serdülő és az ifjúsági válogatott, valamint a nem válogatott sportolók fizikai teljesítménybeli különbségét kutattuk, míg Ökrös Csaba tanár úrral azt néztük meg, hogy a különböző fizikai teszek, illetve a mérkőzésen mutatott teljesítmény között van-e kapcsolat. Az előbbi témában harmadik helyezést értem el, míg utóbbival első helyen végeztem egy másik szekcióban. Mindkét témakört felterjesztette a Testnevelési Egyetem az országos TDK-ra. 2023. tavaszán a PTE-n került megrendezésre a 36. OTDK, amin előadtam mindkét pályamunkámat. Két külön szekcióban indultam, és sikerült Ökrös Csaba által vezetett pályamunkával nyernem, míg a Bartha Csaba útmutatásával végzett pályamunkámmal második lettem. Két különdíjat is sikerült elnyernem, az egyik a Magyar Kézilabda Szövetség által kiadott különdíj a „Legjobb kézilabdában folyó kutatás”, a másik a „Legtöbb pontszámmal rendelkező hallgató, aki nem a pécsi egyetem tagja” díj. Így négy elismeréssel jöttem haza. Szeretném megköszönni a kollégáimnak, hogy lehetőséget adtak arra, hogy a kutatáshoz szükséges teszteket és edzésmódszereket elvégezzük. Az OTDK első hely birtokában lehetőségem nyílik megpályázni a Pro Scientia díjat, ami a tudományok területén a hallgatók számára a legmagasabb elismerés.

Gyerekként is fontos szerepet töltött be az életedben a sport?

Nagyon sportos család vagyunk, a szüleim is kiskoruktól fogva sportoltak. Édesapám sokáig labdarúgó volt itt Győrben, majd a BME-n végzett mérnökként, később orgonaművész lett, és itt a győri Széchenyi István Egyetemen volt dékán. Most már nyugdíjasként óraadó tanár. Édesanyám is pedagógus, egy általános iskolában volt igazgató, ő pedig teniszezett. A mai napig fontos része az életüknek a sport. Két bátyám van, az egyik kardiológus, a másik pedig építészmérnök. Ők is nagyon sportosak, éppen most hárman tesók az Ultrabalaton futóversenyre készülünk. Gyerekként számos sportot kipróbáltam, mint például szivacskéziztem, asztaliteniszeztem, fociztam és végül röplabdáztam. Utóbbiban az NB II-es felnőtt csapat tagja lehettem a SZESE-nél. Ezt követően Pestre mentem egyetemre, és ott még folytattam a röplabdát, de már a tanulást helyeztem előtérbe.

Honnan jött, hogy ezen a területen szeretnél dolgozni? Hogyan kerültél kapcsolatba az ETO-val?

A Testnevelési Egyetemen Dr. Bartha Csaba tanár úr oktatta az Edzéselmélet c. tárgyat több féléven keresztül, ami nagyon felkeltette az érdeklődésemet. A későbbiekben hozzá kerültem, mint szakdolgozó, és így kerültem az ETO-hoz is. Itt Holanek Zoltán lett a közvetlen konzulensem, akitől azóta is nap mint nap tanulok. Majd lehetőségem nyílt arra, hogy a szakmai gyakorlatomat is itt végezzem.  Hasznos volt számomra ez az egy év, mivel a felnőtt, valamint az akadémiai csapatok edzéseit is látogathattam. A szakmai gyakorlat utolsó szakaszában analitikusként segíthettem a stáb munkáját, mely során Polar és Catapult adatok elemzése volt a feladatom. Főállásban 2021. nyarától dolgozom az ETO Akadémián. Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy egy ilyen nagy múltú klubnál lehetek, és segíthetem a tehetséges fiatalok fejlődését.

Milyen feladatokat látsz el az ETO-nál?

Az akadémián az ifjúsági és az U15-ös csapatok konditermi edzései tartoznak hozzám. Ezen kívül gyakorlati feladatom még a labdás edzések különböző blokkjainak megtartása, gondolok itt a fő részt megelőző prevenciós célzatú bemelegítésekre, képességfejlesztésre - gyorsaság, robbanékonyság, állóképesség stb. - és a levezetésre. Emellett a sérült játékosok rehabilitációjának utolsó szakaszában kerülünk a képbe, ahol célunk a sportba való visszatérés megteremtése. Munkaköröm nagy részét teszi ki a sportolók mérése és az ebből kinyert információk interpretálása a szakmai stábnak. Ennek segítségével képessé válunk az optimális terhelésadagolásra, sérülésrizikó csökkentésére. Félévente végzünk nagy felméréseket, ahol a Módszertani Központ által kiadott tesztbatéria elemeit hajtatjuk végre a kézilabdázókkal. Ezt követően egyéni fejlesztési terveket, értékelőlapokat hozunk létre. Nem minden játékosnak van szüksége az adott képesség kiemelt hangsúlyú fejlesztésére, próbáljuk személyre szabottan megtervezni az edzésprogramokat. Ennek megvalósításához szoros együttműködés szükséges a szakági edzőkkel.

Hogyan lehet „népszerűvé” tenni egy erőnléti edzést? Hogyan viselik a lányok a kemény munkát?

Nem mindig a leghálásabb feladatkör, ugyanis a „flow” állapotát, amely a sportban is az önfeledt élményt jelenti, a száraz fizikális felkészítésben nehezebb elérni. Főleg akkor, amikor a hajnali órákban vagy a nyári felkészülés alatt a tűző napon kell a gyakorlatokat végrehajtatni. Célom, a sportolók edukálása, hogy megértsék, miért van szükségük az ilyen típusú munka elvégzésére. A belső motiváció kiépítése szerintem kulcsfontosságú az utánpótlás korú játékosok fejlődésének érdekében. Szeretném elérni, hogy egy játékos ne azért csinálja a konditeremben a feladatokat, mert én azt mondtam, hanem mert érti miért van erre szüksége. Ennek érdekében prezentációkat is szoktam tartani a játékosoknak a teszteredményekről, módszerekről, ahol képet kapnak arról, hogy hol tartanak most, és hová kell eljutniuk. Összességében azt látom rajtuk, hogy nagyon nyitottak, érdekli is őket ez a terület, egymást is motiválják a konditeremben. Ha ezt mind figyelembe veszem, akkor már is nem olyan ez a szerepkör, mint ahogyan azt a sztereotípiák bemutatják. A mai fiatalokat ugyanúgy lehet motiválni, csak a megfelelő kommunikációs csatornát kell alkalmazni, nem szabad a szőnyeg alá söpörni a problémákat, mindent meg kell velük beszélni. Elsősorban sportszakamberek vagyunk, de van, hogy pedagógusnak vagy éppen pszichológusnak kell lenni. Nagyon sokrétű a feladatkör, emiatt is szeretem csinálni, minden nap tanulok valami újat.

Korosztályos válogatottban is számítanak a munkádra? Hogy értintett a megkeresés, valamint milyen feladatokat látsz el?

A magyar női ifjúsági válogatottnál dolgozom, mint erőnléti edző, illetve a méréseket is én végzem. Ősszel jött a felkérés, hatalmas megtiszteltetés, hogy rám gondoltak. Polar Team Pro rendszerrel való monitorozás, a konditermi edzések megtartása, valamint az edzések elején a bemelegítés, levezetés az én feladatom. Nagyon szeretek velük együtt dolgozni, nagyon jó stáb alakult ki, Borbély Tamara az ETO masszőre ugyanígy ebbe a csapatba tartozik. A romániai tornán volt lehetőségem norvég edzőkkel beszélgetni, megannyi új információt kaptam, amiket szeretnék beépíteni a munkámba. Nemcsak a munkámat végzem a válogatottban, hanem állandó tanulási lehetőséget is nyújt számomra a közeg.

Mik azok a tervek, amiket meg szeretnél valósítani öt éven belül?

A tanulmányaimat szeretném folytatni, és doktori iskolába jelentkezni, amely egy 4-5 éves képzést jelent. A szakmában szeretnék az utánpótlás nevelésben maradni, és ezt a területet fejleszteni. Terveim között szerepel szakmai utakon részt venni, megnézni, hogyan dolgoznak mások, és azt a tudást beépíteni az itteni munkánkba. A sporttudomány az egyik legfiatalabb tudományág, viszont a leggyorsabban fejlődik elméleti síkon és a gyakorlatban egyaránt. Nagyon kevés a szakirodalom nemzetközi szinten is, ami útmutatást adna a gyakorlathoz, ezért sok kiaknázatlan lehetőség van ebben a sportágban. Fontosnak tartom a szorgalmat és a szerénységet, amivel hozzá kell állni ehhez a területhez. A kellő nyitottság és érdeklődés nélkül ez a pálya nem működik.